lauantai 28. toukokuuta 2011

Berlin! Part 1

Jeesh, nyt vihdoin ja viimein aikaa tehdä hiukan juttua Berliinin-matkasta. Nyt tuntuu siltä et alkaa postaukset kasaantua kun on niin paljon kaikkea menoa ja liian vähän aikaa. Pitäis kertoa mm. H&M:n huippuostoksista, valmistujaisjuhlista, viimosia asukuvia. Huh. Hirvittää jo valmiiks. =P

Mutta mutta. Berliini oli aivan mahtava! Ja tätä faktaa ei yhtään vähennä se että mulla oli maailman parhaat oppaat jotka teki mun matkasta näin parhaan! Ihan huikeeta!

Vierailin siis lukioaikaisen ystäväni Christan ja hänen poikaystävänsä Ollin (oli myös meitin lukiossa vuotta ylemmällä) luona. He ovat asuneet Berliinissä about kolme vuotta ja ovat niin sujuvia paikallisia että!

Vierailu kesti lauantaiaamusta tiistai iltaan ja lensin Finskillä. Kyllä on jotenkin luksusta matkustaa ison matkalaukun kanssa ilman et siitä joutuu maksamaan enemmän kuin omasta lentolipustaan. Mul oli jotenkin niin business olo kun olin pelkän käsilaukun kanssa lentokoneessa, paljon parempi tapa matkustaa sanon minä! Ja siellä sai ruokaa! Niin mahtavat leivät molempiin suuntiin, ai nam nam. Finskillä mun lennot makso noin 160€. Olin hieman myöhässä liikkeellä, olis saanu halvemmallakin. Mut Berliiniin ei saa mitään hullun halpoja lentoja kun liikennöinti on niin liike-elämä painoitteista joilla on varaa maksaa(sama kun Köpis).

Christa oli mua vastassa lentokentällä ja sieltä suunnattiin bussin ja metron välityksellä Kreuzbergiin jossa C ja O:n residenssi sijaitsee. Mikä ihana asunto, upeat korkeat katot ja ihanat kalusteet. Oih!

Lauantaina kierreltiin Kreuzbergiä ja käytiin syömässä maaiman parhaat Dönerit. Nam! Döner lihaa, soosia, salaattia, paistettuja kasviksia, perunoita, sipulia ja fetajuusto tyyppistä juustoa. Jesh!

Illalla otettiin suunta kohti Yaam klubia joka sijaitsi berliinin muurin kupeessa. ELi tuli sekin nähtyä! Yaam oli myös aivan mahtava paikka. Reggaeton klubi joss on pihalla nuotiopaikka, paikanpäällä ja hodareita ja ranskiksia (tämä suomeen) ja ulkobiitsi. Hauskaa musiikkia ja tanssimista!

Niin ja ennen Yaamia mentiin yksille nuitten Euroviisubaariin. Elämäni ensimmäinen gaybaari ja olo oli kun maalaishiirellä kaupungissa! Mut ihanan kauniita miehiä, cher alttari ja huitsin vahvoja paukkuja...=P

Sunnuntaina suurenmoisen aamupalan jälkeen lähdin pienelle aamuretkelle läheiseen Viktoriaparkiin joka on Berliinin korkein kohta. Kiipesin mäen aivan korkeimmalle kohdalle ihastelemaan maisemia.

Mäen laelta lähti myös vesiputous aina alas asti. Sitä seuraillen aloitin reissuni takaisin mäen juurelle. Matkalla pysähdyin pariin kertaan tsiigailemaan maisemia. Paikallisia oli todella paljon liikkeellä ja sydän väärällä katselin kun pikkunaperot kiipeilivät vaarallisen näköisesti putouksen varrella.

Saavuttuani takaisin kämpille nappasin mukaani Christan ja Ollin ja otimme metron keskustaan Alexanderplatzille joka on niinkus se vähän niinkun main point Berliinissä. Kahtiajakautumisen takia selkeetä keskustaa ei ole vaan päänähtävyydet sijaitsevat melko kaukana toisistaan. Nyt kuitenkin suuntasimme yhteen niistä nimittäin 203 m korkeaan Tv-torniin.

Matka huipulle maksoi 10€ (normi 11€ mut mun metrokortilla sai alennusta). Hissi kesti 40 sekuntia ja kyllä korkeella oltiin! Itse taidan suosia näitä sisällä olevia näköalapaikkoja enemmän, lievä korkeanpaikankammo ei ole hyvä esim EMpire state buildingissä..=P

Tv-tornissa näky hienosti miten erilainen on entinen Iät- ja Länsi-Berliini. Selkeää rajaa ei ole nykyisin enää mutta talokanta ym. kertoo melko hyvin.

Laskeutumisen jälkeen kierreltiin katselemassa paikkoja. Ihanaa kun aina kun kysyin et mikä toi on, kui sillai, miksi miksi? osasivat O ja C kertoa kaiken. Mä kun tykkään kuulla tarinoita kaikista vanhoista rakennuksista yms tää oli superia!

Ja päivän päätteeksi jäätelöä! Makuna Pistaasi!