sunnuntai 16. kesäkuuta 2013

Tallinn

Mulla alkoi kesäloman ensimmäinen etappi keskiviikkona kun klo 16 pääsin töistä ja sujahdin autoon, nokka kohti Helsinkiä.

Helsingissä Katannokalla meitä odotti Viking ja matka jatkui Tallinnaan. Kävin siis viime kesänä ekaa kertaa Tallinnassa ja kun silloin reissu jäi niin lyhyeksi niin sovittiin että uudelleen mennään varmasti.

Meillä oli varattuna 1 yö laivassa yksi maissa-paketti joten hyvin nukutun (ei ole väliä kulkuvälineestä, nukun aina ja hyvin) yön jälkeen iskettiin itsemme maihin ja kaupunkia tutkimaan.

Kun laivasta pääsee pois klo 7 aamulla iskee aina ensimmäisenä ongelmana aamupalan metsästys. Ja ihan oikeasti tuntuu siltä kuin Tallinnassa ei mikään kahvila aukea kovinkaan aikasin. Vihdoin löydettiin vanhasta kaupungista Reval Cafe, joka aukesi juuri kun pääsimme kohdalle, joten sinne siis.

Aamupala oli omalta osalta mitä mainioin, mango-mansikkateetä ja suklaacroisanttia! The sweeter the better.

Aamupalan jälkeen jäätiin fiilistelemään vanhaa kaupunkia jota rakastan. Verrattuna esim Riigan vanhaan kaupunkiin Tallinnassa on paljon paremmassa kunnossa. Ainakin rakennusten julkisivut on laitettu kuntoon. Nähtiin muuten illalla vilaus yhden talon sisäpihalle ja voi että oli ihana. Niin vehreää! Sinne oli pystytetty vielä jonkinmoiset juhlat ja tunnelma oli ihana.

Lounaalle suunnattiin Vapianoon koska emme kumpikaan siellä ole vielä olleet. Matin annos oli superhyvä, oma risotto ei makunsa puolesta ollut se parhain.

Lounaan jälkeen mentiin vihdoin hotellille ottamaan pientä välikuolemaa ennen illallista.

Välipötköttelyn jälkeen taas vanhaan kaupunkiin kiertelemään ennen syömistä. Meillä kävi vähän huono onni ruokailun suhteen, sillä juuri se ravintola joka oltiin netistä katsastettu ennakkoon oli suljettu yksityistilaisuuden vuoksi. Kierreltiin ja kaarreltiin ja löydettiin sitten very passeli paikka.

Ennen syömistä käytiin kuitenkin kahvilla/teellä suklaakahvilassa. Ihan paras juttu Tallinnassa oli että siellä ei missään(ainakaan missä me käytiin) tarjoiltu teetä pussiteenä vaan aina haudutettuna. Viitsin maksaa teestä sen kaksi euroa kun sen joku hauduttaa mun puolestani(ja tässä tapauksessa saan koko kannullisen) kuin lillutan hikistä yellow label-pussia (inhokkiteeni) maidon ja sokerin kanssa sekaisin. Olen tästä todella vahvaa mieltä, periaatteellisesti teenjuojana...=)

Päädyttiin lopulta Gastropub Clayhillsiin, joka osoittautui aivan mainioksi paikaksi. Vähän vaan meinasi oma nuppi palaa ravintolan ulkopuolella oi niin ihaniin kanssasuomalaisiin kun yksi setä suureen ääneen paapatti tarjoilijalle suomea ja sitten samaan ääneen päivitteli että herran tähden kun täällä ei puhuta suomea...the shame for these people. Valittiin siis sisätilat sillä meitsi on aika kärkäs sanomaan jotain tuollaisille pölkkypäille...

Alkupalaksi kuorrutettuja katkarapuja ja mango-chilimajoneesia. Hyvää!!!!

Itse otin gourmet burgerin sinihomejuustolla ja voi voi, oli ihan sairaan hyvää! Vielä kun otin aiolin ranskisten kanssa(ei voi syödä ilman soosia), nam nam.

Matilla oli honey glaced pork ja lanttupyree. Liha oli kuulemma todella mureata.

Mun piti saada vielä jälkkäriä ja otin pavlova with summer berries. Hyvää oli, sopiva makeata ja kirpeää.

Perjantaina lähdettiin aamupalan jälkeen haahuilemaan Viru keskuksesta poispäin.

Lounaalle mentiin Lidoon johon tykästyttiin Riigassa. Lidossa systeemi menee niin että pyydät eri tiskeiltä eri ruokia lautasellesi, kaikille on määritelty kappale tai grammahinnat. Sitten salaattipöydässä on omia annoksia tai voit koota oman salaattikulhon. Lisäksi kaiken maailman jälkkäreitä, smoothieita, mehuja yms.

Aika rekkamiehien annoksia tuolla on eikä nyt välttämättä kevyimmästä päästä, mutta edullista ja hyvää. Noilla annoksilla jaksoi myös hyvin iltaan asti. Omalta lautaselta löytyy paistiperunoita, kanaa ja herkkusienikastiketta(parasta) sekä mehua ja salaattikulho. Mun ruuat kustansi kaikki 9,60€. Riigassa Lido on halvempi, siellä syötiin viimeksi musitaakseni about kuudella eurolla. Matilla oli pork saslikkia ja oli todella hyvää lihaa.